Købsbetingelser
Startside / Kundeservice / Købsbetingelser
Her kan du læse vores fulde vilkår og betingelser, som indeholder generelle oplysninger om bestilling, betaling, levering, reklamationer, fortrydelsesret og åbent køb. Ved at afgive en ordre hos os accepterer du disse vilkår og betingelser. |
1. Om disse købsbetingelser
1.1 Disse købsbetingelser ("Købsbetingelser") gælder for alle køb, som du eller den virksomhed, du repræsenterer ("du"), foretager hos Scandinavian Photo.
1.2 Vilkårene gælder for køb foretaget fra [www.scandinavianphoto.dk] og relaterede websider ("Webstedet"), i en af vores fysiske butikker eller ved at kontakte os direkte, medmindre andet er aftalt. Købsaftalen indgås med Scandinavian Photo Aps, med CVR-nummer [43460536 og adresse Humletorvet 25, 1799 København V, Danmark] ("SP", "os" eller "vi").
1.3 Hvis du ønsker at komme i kontakt med os, er det nemmest at besøge en af vores butikker eller kontakte vores kundeservice via e-mail på [info@scandinavianphoto.dk], telefon [78 72 69 00] eller ved at [chatte med os].
2. Bestilling
2.1 Ved at handle hos os og dermed acceptere købsbetingelserne accepterer du at overholde dem på dine egne vegne. Hvis du repræsenterer en virksomhed, accepterer du købsbetingelserne på virksomhedens vegne og garanterer, at du er bemyndiget til at acceptere dem og foretage køb på virksomhedens vegne.
2.2 For at foretage et køb som privatperson skal du være over 18 år og have evnen til at indgå en kontrakt i henhold til gældende lovgivning, f.eks. ikke være under værgemål.
2.3 Hvis du vælger at oprette en konto på webstedet, kan du nemt se oplysninger om din ordre. Du kan hurtigt og nemt finde tidligere ordrer på ét sted. Som erhvervskunde har du også adgang til muligheden for at ansøge om fakturabetaling og erhvervspakker.
2.4 Vi samarbejder med andre virksomheder, f.eks. forsikringsselskaber og leverandører af fotoprodukter. Hvis du indgår en kontrakt om køb af forsikringer eller fotografiske produkter, indgår du en separat kontrakt med det pågældende selskab, som vil anvende andre vilkår og betingelser.
3. Ordre- og leveringsbekræftelse
3.1 Når du har gennemført dit køb på webstedet, modtager du en automatisk bekræftelse på, at vi har modtaget din ordre. Ordrebekræftelsen er ikke en bindende ordrebekræftelse og udgør ikke en bindende kontrakt. En bindende kontrakt er først indgået, når leveringsbekræftelsen sendes.
3.2 Inden den endelige leveringsbekræftelse er blevet sendt, kan vi afvise din ordre helt eller delvist, f.eks. hvis du har givet os forkerte oplysninger ved kassen, hvis vi har mistanke om forsøg på svindel eller på grund af et sidste salg. I sådanne tilfælde giver vi dig besked så hurtigt som muligt.
4. Produkter med digitale komponenter
4.1 Nogle af vores produkter er forbundet eller integreret med digitalt indhold eller digitale tjenester. Det betyder, at produktet ikke fungerer helt eller delvist uden det digitale indhold eller den digitale tjeneste. Dette kan f.eks. omfatte operativsystemer, applikationer og anden software, der kan være forudinstalleret på købstidspunktet eller installeret på et senere tidspunkt. Du får adgang til eller får adgang til disse digitale elementer på købstidspunktet - medmindre andet er angivet på købstidspunktet.
4.2 Vi informerer dig om og giver dig de opdateringer, der er nødvendige for, at dit Digital Parts Product kan fungere som krævet i henhold til obligatorisk forbrugerlovgivning.
5. Priser og moms
5.1 Ved bestilling gælder de priser, der er angivet på hjemmesiden på tidspunktet for bestillingen. Alle priser præsenteres i lokal valuta og inkluderer gældende moms, medmindre du vælger at vise priserne ekskl. moms. Priserne inkluderer ikke betalings- og forsendelsesgebyrer, som er angivet separat.
5.2 Hvis prisen eller oplysningerne om et produkt, der er anført på hjemmesiden, er forkerte, og du indså eller burde have indset dette, har vi ret til at ændre eller annullere din ordre. Pris og information om et produkt er forsynet med forbehold for tryk- og skrivefejl samt unøjagtigheder i de angivne tekniske specifikationer.
5.3 Normalpris, det vil sige en sort eller overstreget pris, henviser til den laveste pris hos Scandinavian Photo for det pågældende produkt inden for de seneste 30 dage.
5.4 Toldfrie køb kan udstedes ved afhentning af produkter i en af vores butikker (via GlobalBlue), eller hvis vi sender din pakke fra vores centrallager til en adresse uden for Sverige, Danmark, Finland og Norge.
6. Betaling
6.1 I samarbejde med vores betalingstjenesteudbyder Svea tilbyder vi forskellige betalingsmuligheder. Vi tilbyder forskellige betalingsmuligheder såsom kortbetaling, MobilePay og direkte betaling via netbank. Klik her for at læse mere om de enkelte betalingsmetoder.
6.2 I forbindelse med betalingen indgås der en særskilt aftale med Svea Bank AB (Publ) med særskilte vilkår og betingelser, som fremgår af kassen. Klik her for at læse betalingsbetingelserne for Svea Checkout.
6.3 For visse juridiske enheder tilbyder vi fakturering efter en kreditvurdering. Betalingsfristen for en faktura kan variere alt efter aftale. I tilfælde af en betalingspåmindelse opkræves det lovpligtige rykkergebyr og morarenter i overensstemmelse med gældende rentelovgivning. I tilfælde af inkasso vil inkassobureauets omkostninger og gebyrer blive lagt til i overensstemmelse med gældende lovgivning.
7. Gavekort
SP-gavekort er gyldige i 3 år fra udstedelsesdatoen og kan bruges som betalingsmetode, når du handler hos os. Du kan bruge flere gavekort til det samme køb samt bruge gavekort som delvis betaling for ét køb. Hvis gavekortets værdi overstiger den aktuelle købspris, gemmes det overskydende beløb på gavekortet og kan bruges ved et senere køb indtil udløbet af gavekortets gyldighedsperiode. For at bruge gavekortet på hjemmesiden skal du udfylde gavekortnummeret og pinkoden ved kassen. Vi erstatter ikke mistede gavekort.
8. Forsendelse og levering
8.1 Vi leverer til dig ved hjælp af den leveringsmulighed, du vælger ved kassen. De leveringsmuligheder, der tilbydes, afhænger af den type produkt, du har købt, og hvor det skal leveres. Vi tilbyder også mulighed for afhentning i en af vores butikker. Hvis pakken er større end de dimensioner, der er angivet for leveringsmuligheden, leveres den til den nærmeste postterminal.
8.2 Afhængigt af den forsendelsesmulighed, du vælger, vil der blive opkrævet forsendelsesomkostninger. Forsendelsesgebyrets størrelse fremgår af hjemmesiden og ved kassen.
8.3 Du kan finde oplysninger om dine aktuelle forsendelsesmuligheder på webstedet og ved kassen. Bemærk venligst, at alle forsendelsesmuligheder kræver identifikation eller underskrift ved modtagelse af pakken. Klik her for at se alle oplysninger om leveringsmuligheder og leveringsomkostninger.
8.4 Den forventede leveringstid afhænger af den leveringsmulighed, du vælger, og om produktet er på lager. Den forventede leveringstid er angivet på hjemmesiden og ved kassen.
8.5 Hvis din ordre indeholder flere produkter, hvoraf nogle ikke er på lager hos os, kan vi sende produkterne til dig i flere leveringer. I dette tilfælde vil delleverancer blive foretaget uden ekstra omkostninger.
9. Uafhentede pakker
Du er ansvarlig for at modtage eller afhente din levering i overensstemmelse med de instruktioner, du har fået, når du afgiver din bestilling. Pakker på postkontorer eller i vores butikker, som ikke afhentes inden for den tid, der er angivet på meddelelsen, vil blive returneret til vores lager. I disse tilfælde har vi ret til at opkræve et administrationsgebyr på mindst 295 DKK. Dette beløb svarer til vores omkostninger til håndtering og forsendelse i tilfælde, hvor du ikke afhenter pakken hos postbuddet, i vores butikker eller modtager din pakke med kurer eller levering til hjemmet.
10. Tilbud, kampagnekoder og gaver
10.1 Vi kan fra tid til anden tilbyde kampagner, kampagnekoder, gaver og andre tilbud ("Tilbud"). Sådanne tilbud er kun gyldige i den periode, der er angivet i forbindelse med det pågældende tilbud, og er underlagt de vilkår og betingelser, der er angivet i forbindelse med tilbuddet. Tilbuddene kan ikke kombineres med andre rabatter, medmindre det udtrykkeligt er angivet på webstedet.
10.2 Du skal indtaste en kode eller på anden måde aktivere det relevante tilbud, før du gennemfører dit køb, for at du kan udnytte tilbuddet. Hvis du returnerer bestilte produkter, opfylder du muligvis ikke længere de specifikke betingelser, der gælder for tilbuddet, og i så fald skal du muligvis returnere en gave eller er muligvis ikke længere berettiget til en bestemt rabat. Ellers gælder disse købsbetingelser også for tilbuddene.
11. Åbent køb og fortrydelsesret
11.1 Vi giver alle kunder ret til at fortryde deres køb inden for 30 dage fra den dato, hvor du, eller en person på dine vegne, modtager det købte produkt. For virksomheder opkræver vi dog et gebyr for ødelagt emballage.
11.2 Ud over den lovbestemte fortrydelsesret på 14 dage giver vi derfor alle kunder en yderligere 16 dages åbent køb. Det betyder, at du har i alt 30 dage til at returnere dit køb, medmindre andet er specifikt aftalt. For nogle produkter gælder dette kun, hvis du ikke har brudt emballagen, læs mere om det nedenfor.
Undtagelser for visse produkter
11.3 Visse produkter er undtaget fra åbent køb og fortrydelsesret. Dette gælder for produkter med en forseglet lyd- eller videooptagelse eller et forseglet computerprogram, hvor du har brudt forseglingen. Produkter med en forsegling, der af sundheds- eller hygiejnemæssige årsager (f.eks. in-ear-hovedtelefoner) kan heller ikke returneres korrekt, hvis du har brudt forseglingen på produktet. Også digitale licenser, hvor du udtrykkeligt har accepteret, at leveringen påbegyndes, og hvor du har accepteret, at der derfor ikke er nogen fortrydelsesret. For åbent køb undtages gavekort, produkter med lagringsmedier, hvis emballage er brudt, f.eks. harddiske, hukommelseskort, computere og mobiltelefoner, er ikke omfattet af åbent køb, ligesom forbrugsvarer med brudt emballage, f.eks. blækpatroner, batterier, fotopapir, fremkaldelses-, rengøringsog lignende produkter. Abonnementsprodukter er heller ikke omfattet af åbent køb. For virksomheder er særligt bestilte produkter uden for det almindelige sortiment ikke omfattet af åbent køb.
Afskrivninger og brugte produkter til forbrugere
11.4 Hvis du som forbruger gør brug af din retur- eller fortrydelsesret inden for 30 dage, er vi berettiget til at foretage en afskrivning, før vi foretager din tilbagebetaling, hvis du bruger produktet mere end nødvendigt for at fastslå dets karakter, egenskaber og funktion. Fradragets størrelse bestemmes ved at sammenligne produktets værdi, når det returneres, med den oprindelige værdi på købstidspunktet. For at få fuld tilbagebetaling i tilfælde af fortrydelse anbefaler vi derfor, at du returnerer produktet i original stand, i originalemballage og med alle dele og tilbehør for at få fuld tilbagebetaling.
Afskrivninger og brugte produkter til virksomheder
11.5 For virksomheder skal produktet og produktemballagen være i ny stand og eventuelle forseglinger skal være ubrudt for at få fuld refusion ved retur. I tilfælde, hvor emballagen er ødelagt, vil vi opkræve et fradrag for værdiforringelse. Fradragets størrelse bestemmes ved at sammenligne produktets værdi på returtidspunktet med den oprindelige værdi på købstidspunktet
Sådan returnerer du dit køb i tilfælde af fortrydelse og åbent køb
11.6 Hvis du ønsker at annullere dit køb, skal du give os besked inden for 30 dage fra den dag, hvor du eller en person, der handler på dine vegne, modtager eller afhenter produktet. Du kan give os besked ved at kontakte vores kundeserviceteam via e-mail på [info@scandinavianphoto.dk], telefon [78 72 69 00]. Du kan også besøge vores butik. Vi hjælper dig så med at få din retur.
11.7 Når du har meddelt os, at du ønsker at returnere dit køb, skal du sende produktet tilbage inden for 14 dage. Vi anbefaler, at du returnerer produktet i den samme emballage, som du modtog det, da du er ansvarlig for eventuelle skader eller tab under returneringen, som skyldes din uagtsomhed, f.eks. ved indpakning af produktet.
Forsendelse af returvarer
11.8 Du er ansvarlig for returforsendelsesomkostningerne, når du returnerer dit køb. Hvis du returnerer pakken, koster returfragt fra 69 DKK, og du får besked om dine aktuelle returomkostninger, når du meddeler os, at du ønsker at fortryde dit køb. Omkostningerne til returforsendelse vil blive fratrukket fra din refusion eller fratrukket, når din faktura krediteres.
Returfragt
11.9 Når du har returneret dit køb, foretager vi din tilbagebetaling via vores betalingstjenesteudbyder inden for 14 dage fra den dato, hvor du meddelte os, at du ønsker at fortryde dit køb. Vi refunderer dog ikke beløbet, før vi har modtaget produktet tilbage, eller før du har vist, at du har sendt det til os.
11.10 Tilbagebetalinger vil blive foretaget til dig ved hjælp af den samme betalingsmetode, som du valgte på købstidspunktet, medmindre vi aftaler andet. Hvis du har valgt at betale med faktura, og forfaldsdatoen er overskredet, og du derfor allerede har betalt for produktet, vil du modtage en tilbagebetaling til din konto.
12. Garantier
12.1 Nogle af vores produkter er garanteret af vores producenter. I nogle tilfælde yder vi også garanti på brugte produkter. Oplysninger om, hvilke produkter der er omfattet af garantien, findes på webstedet og i de respektive produktbeskrivelser på webstedet.
12.2 Som privatperson kan du være omfattet af vores partner PriceRunners købsgaranti. Denne garanti tilbydes af PriceRunner og gælder kun for registrerede brugere af PriceRunner. Klik her for at læse mere om PriceRunners købsgaranti og de vilkår og betingelser, der gælder.
13. Klager
13.1 Hvis dit produkt er defekt, har du ret til at klage over det defekte produkt i overensstemmelse med den obligatoriske forbrugerbeskyttelseslovgivning, der gælder i det land, hvor du har dit sædvanlige opholdssted. I Danmark har du som forbruger en toårig klagefrist og som virksomhed en etårig klagefrist i henhold til købeloven. Hvis du ønsker at klage over et produkt, skal du kontakte os inden for en rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen.
13.2 Nogle af vores produkter har en kortere holdbarhed og kan påvirke vurderingen af, om der er tale om en original defekt eller ej, f.eks. blækpatroner og batterier.
13.3 Du kan indgive din klage ved at kontakte vores kundeserviceteam via e-mail på [info@scandinavianphoto.dk], telefon [78 72 69 00]. Du kan også besøge vores butik. Vi vil derefter hjælpe dig videre med din klage.
13.4 Når vi har modtaget det reklamerede produkt, og vi har fastslået, at reklamationen er gyldig, refunderer vi dig i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vi har dog ret til at afvise et krav, hvis det viser sig, at produktet ikke er defekt som krævet af loven. Hvis reklamationen ikke er berettiget, har vi ret til at opkræve et administrationsgebyr på 500 DKK, som svarer til vores omkostninger til undersøgelse af produktet og forsendelsesomkostninger. For at undgå sådanne gebyrer anbefaler vi, at du kontakter vores kundeservice og beskriver fejlen, inden du returnerer produktet til os.
14. Vores forpligtelser
14.1 Hvis du har handlet som privatperson, og der er en defekt ved dit produkt, eller hvis leveringen undervejs til dig er forsinket, er vi ansvarlige for eventuelle skader, som du har lidt som følge af defekten eller forsinkelsen, i overensstemmelse med gældende obligatorisk lovgivning om forbrugerbeskyttelse. Vi er dog kun ansvarlige for skader i det omfang, du har taget rimelige skridt til at begrænse dine skader. Med andre ord er vi ikke ansvarlige for skader, som du kunne have undgået ved at træffe rimelige foranstaltninger.
14.2 Vi er ikke ansvarlige for skader forårsaget af uforudsete omstændigheder uden for vores kontrol, såsom krig, strejker, pandemier eller naturkatastrofer, som vi ikke med rimelighed kunne have forudset (Force Majeure). Hvis en part på grund af force majeure er forhindret i at opfylde sine forpligtelser i henhold til kontrakten eller disse købsbetingelser, har begge parter ret til at træde tilbage fra kontrakten uden nogen forpligtelse til at kompensere den anden part for eventuelle skader eller tab.
15. Om disse købsbetingelser
15.1 Vi har ret til at ændre disse købsbetingelser, men de købsbetingelser, som du accepterede på tidspunktet for dit køb, vil altid gælde for det pågældende køb. Eventuelle ændringer vil blive afspejlet i den seneste offentliggjorte version af købsbetingelserne på webstedet. Ændringer træder i kraft fra det tidspunkt, hvor du har accepteret købsbetingelserne, dvs. når du foretager et nyt køb på webstedet.
15.2 Disse købsbetingelser skal fortolkes og anvendes i overensstemmelse med dansk lovgivning. Hvis en bestemmelse i disse købsbetingelser anses for at være ugyldig eller ikke kan håndhæves af en domstol, en myndighed eller et alternativt tvistbilæggelsesorgan med kompetent jurisdiktion, vil de resterende dele af den pågældende bestemmelse og alle andre bestemmelser i disse købsbetingelser fortsat være gyldige og kunne håndhæves i fuld overensstemmelse med gældende lovgivning. Du vil altid være omfattet af de obligatoriske forbrugerrettigheder i det land, hvor du har dit sædvanlige opholdssted. Intet i disse købsbetingelser skal fortolkes som et afkald på sådanne rettigheder.
16. Begrænsning af virksomhedernes ansvar
For kunder, der handler i en erhvervsmæssig egenskab, er vi ikke ansvarlige for indirekte tab eller tab af fortjeneste. Desuden er vores ansvar i henhold til disse købsbetingelser for tab eller skade begrænset til et beløb svarende til det samlede beløb, som kunden har betalt til SP for det produkt, som tabet eller skaden vedrører eller opstår.
17. Spørgsmål, klager eller tvister
Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller klager vedrørende din ordre. Du kan nemt kontakte os via de kontaktoplysninger, der er angivet i begyndelsen af disse købsbetingelser.
I tilfælde af en tvist med privatpersoner følger vi afgørelser fra alternative tvistbilæggelsesorganer. Klik her for at få adgang til ATB-intiteten i dit land. [Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen som udgangspunkt have kostet mindst 1.110 kroner, og højst 100.000 kroner. Kontakt Nævnenes Hus her.]
Du har som privatperson også mulighed for at klage via EU's webbaserede platform for tvistbilæggelse, som du kan kontakte her.
Uanset hvad der er anført ovenfor, kan eventuelle tvister også afgøres ved enhver kompetent domstol i det land, hvor kunden har bopæl. I forbindelse med virksomhedsovertagelser skal tvister afgøres af en almindelig domstol med København distriktsdomstol som første instans.
Købsbetingelserne blev fastsat af SP den 1. maj 2022