Belysning til portrætfotografering
God belysning kan være forskellen mellem et professionelt portræt og et uflatterende billede, der ikke yder modellen retfærdighed. Hvis du er begyndt at fotografere portrætter, kan det være svært at vide, hvordan og hvor man skal placere en studieblitz eller belysning for at få godt lys. Her gennemgår vi, hvordan du kan tænke og begynde at teste for at få kontrol over belysningen, når du fotograferer portrætter.
Er det tid til at begynde at tilføje dit eget lys eller prøve at fotografere i et studiemiljø? Men hvordan skal du placere blitzen? Svaret kan sammenlignes med et muntert spørgsmål om, hvor lang en blitzlinse egentlig er, da det afhænger af, hvad du vil opnå med dit billede, og hvilken stil du ønsker, det skal have. Vil du skabe et blødt, kontrastrigt, hyggeligt, hårdt, mørkt eller lyst billede?
- Introduktion
- Hvilket udstyr har du brug for?
- Test din blitz og lysformer
- Eksempel på belysning i studiet
- Belysning med blitz og eksisterende lys
- Afsluttende tips
Lad os starte fra begyndelsen.
Først og fremmest bør du spørge dig selv, om du vil tilføje lys til et eksisterende miljø, eller om det skal være et studieportræt? Der er lidt forskellige teknikker, du bruger afhængigt af det miljø, du vælger at fotografere i, da der er en lille forskel på at fotografere med blitz i eksisterende lys og i studiet. En anden faktor er, hvor mange blitz, reflektorer eller belysningstilbehør du vil bruge. I starten er det bedre at holde det enkelt, især hvis du er nybegynder inden for blitz og belysning. Før du begynder at placere blitz og belysning, er det en god idé at begynde at analysere både dine og andres fotos for at finde ud af, hvilken slags belysning du kan lide.
Vi vil derfor se på nogle eksempelbilleder, der viser effekten af forskellige lysopsætninger (placering af lyskilder som blitz og lamper) og lysformere (såsom softbokse, paraplyer, snoots eller andre ting, der former lyset og skaber forskellige skygger og karakter). Ved at se på og analysere lys vil du være i stand til at identificere, hvad der appellerer til dig, og derefter arbejde på at genskabe dette på din egen måde.
Hvilket udstyr skal man bruge for at fotografere portrætter med blitz?
Kamera
Du skal bruge et systemkamera eller et kompakt systemkamera med en hot shoe og et objektiv, der er velegnet til portrætter. En brændvidde mellem 50 mm og 200 mm fungerer normalt godt. Derudover er det praktisk at have en spejlrefleksskærm til at lyse skygger op og en lysmåler for at få det korrekte lys uden at skulle tage chancer. Hvis du vil arbejde rigtig hurtigt og problemfrit med din belysning, bør du prøve at optage direkte ind i computeren via tethering.
Lille og bærbar med ekstern kamerablitz
Hvis du allerede har en ekstern kamerablitz, der kan bruges trådløst, kan du bruge den med en passende holder og paraply eller et sæt med en softbox eller paraply. Fordelen ved eksterne kamerablitzer er, at de er små og bærbare, men desværre ikke så lysstærke som en studieblitz. Det er lidt vanskeligere at belyse med en ekstern kamerablitz, da den mangler et modelleringslys.
Pålidelig og kraftfuld lys med studieblitz
Studieblitzer er betydeligt stærkere og har en hurtigere genopladningstid samt et modelleringslys. Modelleringslyset hjælper dig med at se, hvordan lyset vil falde, gør det lettere for kameraet at autofokusere, og det hjælper også med at holde størrelsen på modellens pupiller nede. Hvis du fotograferer i studiet, bruges modelleringslyset ofte som den eneste lyskilde i studiet, så dit billede ikke forurenes af lys fra lysstofrør, vinduer eller anden eksisterende belysning. Hvis du skal købe dine første blitz, bør du investere i et komplet sæt med blitz, lysformere, blitzsendere og lysstativer.
Brug lysformere til at styre og forme blitzlyset
For at kunne forme og styre lyset, har du brug for en passende lysformer. Størrelsen og formen afhænger af din smag og hvad du ønsker at opnå, samt hvor stort rummet du har adgang til, og om du har brug for at placere blitzen tæt på eller langt væk.
En generel påstand er, at store lyskilder (paraply og softboks) giver et blødere lys, mens mindre lyskilder (reflektorer og snoot) giver et betydeligt hårdere lys. Dette afhænger ikke kun af størrelsen, men også af afstanden mellem lysformeren og modellen. Dette er vigtigt at overveje, når du placerer din blitz, da en stor lysformer kan blive relativt lille, hvis du placerer den langt fra modellen, og omvendt.
Test din blitz og lysformer på alle mulige måder
Der findes ingen opskrift på perfekt belysning. Den nemmeste måde er at teste det af i fred og ro med en ven for at lære, hvordan lyset og dit udstyr fungerer. Prøv først at bruge en blitz med en lysformer, og for hvert billede du tager, skal du bevæge blitzen i et cirkulært mønster rundt om modellen for at se, hvordan blitzens position påvirker lyset, og hvordan skyggerne falder på modellens ansigt.
Du vil hurtigt finde bestemte positioner, der passer dig meget bedre end andre. Prøv også en ekstra omgang i forskellige højder/vinkler for at se, hvordan fx skyggerne under næsen påvirkes, og hvor catchlightet i øjnene (lysrefleksionen fra lysformeren i øjnene, glimtet i øjet) ender.
Test også en omgang, hvor du varierer afstanden til modellen, for at se, hvordan det påvirker resultatet. Det kan virke besværligt at testfotografere 3-4 omgange, men efter dette vil du vide, hvor den bedste placering af din blitz og lysformer er, og du vil vide dette til næste gang, du skal fotografere.
Hvis du har lyst til at eksperimentere mere, findes der software (der er en 30-dages gratis prøveperiode), Set-a-light, der hjælper dig med din belysningsopsætning, hvor du kan teste forskellige lysformere, afstande og vinkler på computeren. Dette er praktisk, da du kan sidde og eksperimentere med dine belysningsopsætninger på computeren og derefter implementere det praktisk i studiet.
Belysning med blitz i studiet
For at du kan finde det lys, du foretrækker, fortsætter vi vores billedanalyse for at få dig i gang med at tænke over lys. Nedenfor har vi to billeder, som blev fotograferet i et studie og i et konferencerum med eksisterende lys. Til denne fotosession har vi valgt en neutral grå papirbaggrund, og så er det tid til at begynde at lyse. Jeg besluttede at bruge en blitz med en stor lysformer for at holde det enkelt, og jeg var nysgerrig omkring denne lysformer.
Jeg prøvede at placere blitzen (fra kameraets perspektiv) diagonalt til højre cirka 1,5 m væk i en vinkel på cirka 45 grader, så lyset falder diagonalt nedad. Jeg prøvede først at rette den direkte mod Clara og tog et testbillede. Jeg så straks, at det gav lidt for mange skygger i ansigtet til min smag. Jeg løste mit skyggeproblem ved at vinkle blitzen lidt væk fra Clara, hvilket betyder, at hun ender lige på kanten af lysfeltet, og skyggerne bliver mere diffuse (også kaldet feathering). Da lyset var klar, var det tid til at fotografere.
Jeg brugte en stor lysformer på relativt kort afstand, og lyset er placeret skråt forfra og ud til siden, hvilket skabte bløde skygger. Hvis jeg havde ønsket lysere skygger, kunne jeg have lysnet dem med en reflektor på venstre side eller brugt en anden blitz. Man kan se refleksionen af lysformeren i Claras øjne (catchlight), hvilket giver et ekstra skær og livlige øjne. Fotograferet med Fujifilm GFX, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR, studieblitz og en stor lysformer.
Belysning med blitz i et konferencerum med eksisterende lys
Når du optager med blitz, bør du starte med baggrunden og arbejde dig fremad med lyset, én blitz ad gangen. I dette tilfælde skulle jeg tage højde for, at der allerede er lys i rummet. Jeg ville gerne bevare dette i mit billede, fordi det giver en atmosfærisk følelse, og jeg kan justere mine kameraindstillinger derefter. Jeg var nødt til at hæve ISO-indstillingen og bruge en stor blænde (f/2.8) for at indfange det eksisterende lys, så baggrunden er lys nok. Nu hvor baggrunden er klar, vil vi begynde at belyse vores model..
Selv i denne belysningsopsætning valgte jeg at bruge en studieblitz med en smal stripboks, fordi jeg kunne placere den tæt på Clara, uden at den endte i billedet. Hvis du ser nøje på hendes øjne, kan du se stripboksen og et andet lyspunkt, som er en refleksion af lysbordet, hun sidder ved (og fungerer som reflektor). Jeg prøvede at placere den i en vinkel på cirka 45 grader fra hende, men denne gang vinklede jeg også stripboksen lidt væk fra Clara, så den næsten ramte hende. Jeg testede, indtil både Clara og jeg var tilfredse med lyset, og så begyndte vi at fotografere.
Efter et par billeder kiggede vi på resultatet, og jeg følte, at jeg ville have noget mere i billedet, noget der skabte lidt atmosfære. Jeg tog en chance ved at skære et hul i en plastikkop og fotografere gennem koppen for at skabe det, der ligner lette fnug eller lignende reflekser i billedet, takket være at blitzen også rammer koppen, og den store blænde (f/2.8) fnug kanterne af koppen til en dejlig fnug.
Fotograferet med Fujifilm GFX, Fujifilm GF 63mm f/2.8 R WR og studieblitz med en stripboks vinklet vandret for at komme tæt på modellen.
Nogle hurtige sidste tips
- Analysér dine og andres fotos, se på lys og skygger
- Arbejd med én blitz/lyskilde ad gangen
- Start belysningen bagfra, hvis du bruger flere blitz
- Brug modelleringslyset, se på modellen og tag testbilleder
- Anvend gerne tethering og lysmåler for at få præcise resultater
- Test først på en du kender, så du kan teste i fred og ro.
I disse to lysopsætninger, vi har gennemgået, er det grundlæggende tip at holde det simpelt i starten og ikke komplicere det, da du kan begynde at bygge dine op, efterhånden som du bliver mere sikker. Det vigtigste er, at du begynder at analysere lys i andre menneskers og dine egne billeder, så du kan genskabe det lys, du ønsker. Hvis du ser på mine billeder, kan du ret nemt aflæse mit lysmønster, store lysformere, der er placeret diagonalt forfra, relativt tæt på og let vinklet væk fra modellen.
Glem endelig ikke den vigtigste ting, der kan virke indlysende, men som mange glemmer, nemlig at se på modellen, når du placerer lyset, tager testbilleder og evaluerer dem. Det er dér, du skaber dit bedste lys, og det er baseret på, hvad du ser og tænker, ikke hvad nogen har fortalt dig, at du skal placere blitzen. Held og lykke med at finde din perfekte portrætlampe!
Daniel Johansson
31-10-2025
Del