5 tips for bedre livestreaming

Richard Sandberg har været ansat som sælger af videoudstyr på Scandinavian Photo i flere år. Hans kunder er i dag både større internationale broadcasters som SVT, Sveriges Radio og TV4 samt mindre virksomheder der har brug for vejledning. Richard har igennem årene fulgt den tekniske udvikling for optagelse og udsendelse tæt og fået stor erfaring på området, noget som værdsættes meget af vores kunder. Kunderne kan have behov for alt fra et komplet tv-studie til web-TV-produktion til en mikrofon der skal bruges sammen med en smartphone. Richard giver her sine 5 bedste tips for at skabe den bedste web-broadcast som muligt.

Porträttbild på Richard Sandberg.jpg

1. Sæt den rette tekniske sværhedsgrad fra starten

At livestreame video og lyd kan være utroligt enkelt. Det letteste er faktisk at hente YouTube- eller Facebook-appen til din smartphone og starte en live session.

Så snart du vil udvikle dine livestreams med bedre lyd, flere kameraer eller grafiske funktioner som navneskilte eller logoer, bliver det straks lidt mere avanceret - og det kræver at den ansvarlige person bruger tid på at sætte sig ind i hvordan udstyret fungerer.

Hvis du ikke har tid eller interesse for det, men alligevel har fået opgaven at streame f.eks. et møde på din arbejdsplads, så anbefaler jeg at du holder dig til et "lukket system" som en smartphone eller en tablet. Her behøver du ikke at rode med besværlige netværksadresser eller sikkerhedsnøgler der skal skrives ind i speciel software, eller at installere dedikerede driver til hardware der skal installeres på den computer. Selvom indgangsniveauet for at producere direkte TV er blevet ufatteligt meget lavere end for 10 år siden, så er der stadig brug for et grundlæggende kendskab om lyd og billede, videoformater, opløsninger og  billedfrekvenser.

Har du ikke tid eller mulighed for at fordybe dig alt for meget i teknikken, så er min anbefaling at du fokuserer på en teknisk detalje: Det vigtigeste indenfor "talefilm", nemlig lyden. En talemåde i filmbranchen er, at lyden betyder 80% af oplevelsen når vi kigger på TV eller film. Særligt nu, hvor vi oftere kigger på små skærme som smartphones, lytter vi mere end vi kigger på billedet. Måske ligger videon endda og spiller i baggrunden mens du laver noget andet. Derfor er det ekstremt vigtigt, at lyden bliver så klar og tydelig som muligt, med de forudsætninger vi har i hvert produktionstilfælde. Dette skaber vi med viden og det rette tilbehør.

2. Lyden er 80% af din videoproduktion

En gammel regel er, at din lyd er 80% af filmoplevelsen. Den mest utaknemmelige arbejdsrolle i film- og tv-produktion er lydteknikeren. Ingen takker lydteknikeren når arbejdet bliver udført fantastisk - men når der er noget galt, så skal det nok blive nævnt. Vi tager perfekt lyd for givet når det kommer til professionelle medieproduktioner. 

Derfor er det vigtigt at det første du gør er at skaffe mikrofoner og andet lydudstyr som XLR-adapters og vindhætter. Det mest normale situation i vores kunders produktion er, at en eller flere personer skal tale. Det kan være en uddannelse eller en konference. Grundreglen i god lydproduktion er, at mikrofonen skal placeres så tæt på lydkilden som muligt. Derfor er en såkaldt ”slipsemikrofon” optimalt i disse situationer.

ljud_mikrofon.jpg

Slipsemikrofonen er lille og synes ikke så meget i billedt, selvom den sidder fastmonteret på personens trøje. Hvis personen vrider meget på hovedet, f.eks. for at se og pege på en projektordug, så kan en hovedmikrofon være at foretrække frem for slipsemikrofonen. De bedste versioner af slipsemikrofoner er de trådløse, som gør at personen frit kan bevæge sig foran kameraet, f.eks. på en scene. Risikoen for at nogen falder over en mikrofonledning (og i værste fald vælter kameraet) elimineres også med det trådløse mikrofonsystem. Prisen for en god trådløs slipsemikrofon er faldet så meget de seneste år, at en variant med ledning næsten ikke er et alternativ. 

Ofte er der flere mennesker der skal tale i en udsendelse - f.eks. på et møde hvor tilskuerne skal kunne kommentere, så anbefaler jeg at du supplerer lydsetup'et med en trådløs håndmikrofon der kan sendes rundt i publikum. 99% af stilbilled- og videkoameraer har kun mulighed for at optage to lydkanaler. Har du derfor brug for at optage mere end to mikrofoner, har du derfor brug for en lydmikser. Jeg anbefaler også en lydmikser til livesendinger, da du let kan justere lyden for hver enkelt mikrofon og person. Fra mikseren kan du siden tage den færdigmiksede lyd ind i kameraet, billedmikseren eller en computer med videokort.

3. Et eller flere kameraer?

Det er lettest at bruge én telefon eller ét kamera, men at kigge på en statisk billedvinkel kan hurtigt blive kedeligt. Vi er i dag så vant til at konsumere bevægelige billeder, at vi kræver en høj omskiftelighed på det vi kigger på. Derfor er det en fordel at kunne skifte mellem forskellige billedvinkler, hvis du vil få din live-streame til at ligne en professionel TV-udsendelse. Dette kan du opnå ved at bruge flere kameraer samt en billedmikser. 

Skal du investere i alle kameraer samtidigt, anbefaler jeg at du køber identiske kameraer. Det er lettere at matche billedets udseende (f.eks. farver og kontrast) fra de forskellige billedvinkler med hinanden, hvis kameraerne er ens. Skal du sidenhen supplere med flere kameraer, og det ikke er muligt at købe en lignende model, så anbefaler jeg at du køber en model fra samme prdoucent og segment, så kameraernes look matcher hinanden så godt som muligt. Et kamera med zoomobjektiv er en stor fordel, da du hurtigt og let kan tage både nærbilleder og vide vinkler. Et objektiv med servomotor giver jævne zoom i konstant hastighed - dette er svært at gøre med et manuelt zoomobjektiv.

 

mindre_tv-produktion.jpg

Mange af vores kunder benytter sig af stillbilledkameraer når de streamer. Fordelen er at de ofte giver et mere filmisk look pga. sin store sensor. Du kan også bruge disse kameraer til at ta fine billeder med, når de ikke bruges til video. Men disse kameraer har dog nogle ulemper når de bruges til streaming: Oftest har de kun en ubalanceret mikrofonengang af 3,5mm minitele-typen, hvis de overhovedet har en. Dette kan give forstyrrelser i lyden i form af summen eller støj når du bruger lange kabler. Disse indgange er ikke balancerede, en smart analog funktion der reducerer lydstøj. De fleste stillbilledkameraer kan også kun filme i maks. 29 minutter pr klip på hukommelseskort, på grund af toldregler.

Visse stillbilledkameraer kan heller ikke være tændt længe i live-mode og sende livesignalet ud gennem HDMI-porten, da sensoren kan blive overophedet. I de tilfælde slukke kameraet automatisk, for ikke at skade elektronikken.

4. Lyssætningen er vigtigere end kameraets kvalitet

Det første de fleste vil investere i, når de skal streame, er et kamera. Mange er overbevist om at det er dyre kameraer der gør, at programmerne fra større TV-kanaler ser godt ud. Men dem der kender til professionelle TV-produktioner ved, at dette ikke er tilfældet.

Her er en lille branchehemmelighed: Det er lyssætningen og dekoration der gør, at en produktion ser professionel ud. De kameraer der normalt bruges i større produktioner som Melodigrandprix eller OL har samme sensorstørrelse som dem, der sidder i videokameraerne i vores konsumentsortiment. Men de benyttes i sammenhæng der er lyssatte er dygtige lyssættere. Jo mindre sensor og dermed pixler, jo mere lys behøver din sensor for at kunne præstere optimalt. Ellers kommer der ISO-støj på billedet, der bliver uskarpt og får dårlige farver. Desuden ser en lyssat person og dekrationmeget bedre ud. I et normalt TV-studie kan op mod 60 forskellige amaturer bruges i en udsendelse, hvor hvert amatur har et specifikt område eller person at belyse fra en specifik vinkel.

I en flerkameraproduktion kan det være sådan, at kameraerne skal tage billeder fra alle vinkler. Derfor skal lyssætningen være endnu mere præcis, så medvirkende og dekorationer ser flotte ud fra alle kameravinkler. Søg på Google efter ”three point lighting for tv”, så finder du mange tips på klassisk tv- og filmlyssætning.

Mit tips er, at du ikke kun kigger på kameraets pris når du skal investere i streamingudstyr, men også afsætter en del af budgettet til belysning. Dette vil give dig et meget flottere resultat. LED-teknikken er udviklet meget de seneste år, og lamper med denne teknologi er blevet både bedre, kraftigere og billigere.

 

ljus_mindre.jpg

Hvis du planlægger at bygge et dedikeret studie til at streame fra, anbefaler jeg at du monterer et system (rør eller rails) i loftet. Til dette vælger du lamper der kan fjernstyres med protokolstandarden DMX, enten via et lysbord, en tablet med en app eller en computer med en USB-adapter. På Scandinavian Photo har vi flere amaturer der kan styres via DMX. 

Hvis du skal filme med en smartphone eller et enkelt, mindre kamera, har vi rigtigt kompakte kameralamper med indbygget batteri, der lades op som en mobiltelefon og kan placeres på kamera eller telefon ved hjælp af en holder eller en rig. Selv disse små lamper hjælper mobiltelefonen med at give et meget bedre billede.

5. Hvordan sender jeg streamen fra mit kamera?

De mest almindelige platforme der tilbyder dig gratis streaming, som Facebook eller YouTube, har krav på hvilke dataformat du kan streame med. Datastrømmen du sender skal ofte være i protokollet RTMP og den skal være komprimeret med kodningen H.264. Hvis du ikke vil bruge din smartphone eller tablet med platformenes egne apps, så skal du enten bruge en ekstern encoder eller software der kører på en computer. En prisvenlig encoder er Magewell Ultra Studio Stream, og denne kan du købe med enten HDMI- eller SDI-indgang. SDI er en kabel- og kontakttype der har været standard indenfor broadcast i mange år. Den giver et mere robust signal end HDMI, og den kan sende video i kabler på op til 100 meter uden forstærker. Jeg anbefaler at du ikke sender video via HDMI længere end 10 meter, hvis du ikke bruger et specialkabel som går over til fiber eller Ethernet.

Du kan indstille Magewell Ultra Studio Stream via en app på din telefon, og datastrømmen sendes ud på internettet via WiFi/4G-modem eller via et netværkskabel.

Vil du i stedet streame via en computer med dedikeret software, har du brug for et internt eller eksternt videocapture-kort. De mest populære hos os er det eksterne kort Magewell XI100DUSB til USB3 eller Blackmagic Design UltraStudio Mini Recorder til Thunderbolt. Bruges en stationær computer, anbefaler jeg et internt capturekort med PciExpress, som f.eks. Blackmagic Design Decklink Duo 2. Sådan et kort kan fange op til 8 videokilder (kameraer) samtidigt. Det kræver dog en kraftig computer for at systemet ikke skal gå ned eller blive langsomt. 

Et populært stykke software til streaming er OBS Studio, nok mest fordi programmet er gratis. Vil du have et program der kan lidt mere, som f.eks. avanceret grafikhåndtering, findes programmer som vMix og Wirecast. Det er krævende af computeren at samtidigt indfange, mikse, kode og streame video. Computeren skal være kraftfuld og stabilt konfigureret for ikke at gå ned. Er du ikke vant til at fejlsøge hard- og software på en computer, anbefaler jeg en ekstern encoder som f.eks. Magewell Ultra Studio. Brug den sammen med en billedmikser, hvis du vil benytte flere kameraer.

Jeg håber at jeg med disse råd har inspireret dig til at fordybe dig mere i hvordan du skaber den bedste streaming ud fra dine behov. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på telefon 50 80 77 70 eller på info@scandinavianphoto.dk.

Held og lykke med dine kommende produktioner.


Indkøbskurv

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom!

Totalt: 0 produkter
0 DKK

Synes godt om

Synes godt om

Ønskelisten er tom

Totalt: 0 produkter
0 DKK

Del indkøbskurv

Gem linket til senere, send det til en ven eller del det i vores community.

Døb indkøbskurven
Link til indkøbskurv